Skip to content

Ewangelia zarazków: mężczyźni, kobiety i mikrob w amerykańskim życiu

4 tygodnie ago

558 words

Około 100 lat temu amerykańscy studenci medycyny zostali po raz pierwszy nauczeni teorii zarazków chorób zakaźnych jako naukowa ortodoksja. Ta teoria zastąpiła starszą teorię zymotyczną , która opierała się na założeniu, że czynnikami infekcji były chemiczne fermenty, produkty rozkładających się zanieczyszczeń, które w odpowiednich warunkach atmosferycznych mogły powstawać spontanicznie. Chociaż koncepcja ta doprowadziła do strategii zapobiegawczej w zakresie nauki o sanitariatach, pojawił się wielki paradoks. Pomimo materialnego i naukowego postępu XIX wieku, miejscy Amerykanie w każdym wieku, klasach i rasach posiadali zbyt osobistą wiedzę na temat chorób zakaźnych. Nancy Tomes opisuje, w jaki sposób teoria kiełków doprowadziła do rozpowszechnienia w Stanach Zjednoczonych tego, co nazywa ewangelią zarazków , czyli przekonania, że drobnoustroje powodują choroby i można ich uniknąć dzięki pewnym zachowaniom ochronnym. Jej ewangeliczna terminologia brzmi: zachowane w całej książce i słusznie. Wyjaśnia, że to przesłanie było rozpowszechniane w całej Ameryce z ewangeliczną gorliwością przez apostołów zarodka i uczniów laboratorium .
Rachunek Tomes jest podzielony na pięć okresów historycznych. Opisuje powstające ewangelie (1870-1890), triumfujący ewangelię (1890-1920), ewangelię w praktyce (1900 do 1930) i ewangelię w odosobnieniu kończącą się epilogiem o ewangelii w dobie AIDS. Jest to ekscytująca i żywa historia oparta na wnikliwej analizie historii ustnych, reklam, zgłoszeń patentowych, poradników i innych źródeł. Tomes opowiada, w jaki sposób ta ewangelia zmieniła myśl zwykłych Amerykanów i jak często zmieniała również ich domowe aranżacje. Chociaż podobne zmiany zaszły w innych krajach zachodnich, Tomes przedstawia dowody na to, że amerykańskie doświadczenie było wyróżniające się ze względu na wpływ reklamy i specjalną rolę krucjat przeciwko chorobom w amerykańskiej kulturze politycznej.
W ostatnich dwóch dekadach XIX wieku obawiano się nawet na najwyższym poziomie społeczeństwa, że brudne choroby , takie jak dur brzuszny, mogą zostać nabyte przez ludzi żyjących w czystych domach . W 1884 r. Martha Roosevelt zmarła na dur brzuszny gorączka w jej czystym, eleganckim domu na West 57th Street w Nowym Jorku. Takie tragiczne wydarzenia doprowadziły do powstania koncepcji domów chorych i zrewolucjonizowały układy wewnętrzne. Wraz z pojawieniem się porcelanowej muszli klozetowej i wentylowanej rury gruntowej, która zastąpiła starą komorę i jej okrężną i niewentylowaną rurę gruntową, kafelkowa łazienka zastąpiła wykładziny podłogowe i drewniane elementy wyposażenia. Teoria zarazków przełożyła się na doniosłe zmiany higieny osobistej i domowej, które zaczęły się od nauki o sanitariatach. Praktyczne zastosowania polegały na sprzątaniu domu, opiece nad dziećmi i przygotowywaniu jedzenia – tradycyjnej domenie kobiet. Istotna rola gospodyni domowej i pielęgniarki zdrowia publicznego w rozpowszechnianiu ewangelii jest ważną częścią relacji Tomes.
Chociaż nie nastąpiło natychmiastowe wyleczenie, kiedy już wiadomo, że gruźlica rozprzestrzenia się przez prątki gruźlicy, było jasne, że można zapobiec chorobie. Rozpoczęły się krucjaty przeciwpróchnicowe. Te krucjaty często pomagały ludziom zrozumieć, co to znaczy być Amerykanami walczącymi razem przeciwko niewidzialnemu wrogowi, gruźlicy prątka.
Ewangelia zarazków okazała się triumfalna w 1920 roku, a następnie stała się częścią amerykańskiego życia
[podobne: noni, bikalutamid, diltiazem ]
[podobne: zatorowość płucna objawy, zespół aspergera test, zespół aspergera u dorosłych ]

0 thoughts on “Ewangelia zarazków: mężczyźni, kobiety i mikrob w amerykańskim życiu”